۱۳۸۸ شهریور ۲۱, شنبه

خواهش می کنم مطالعه کنید....................

مروري بر زندگي و فعاليت هاي دکتر مصطفي کواکبيان
آشنايي با فرهنگ و تربيت اسلامي از دوران کودکي
خانواده مرحوم حاج ملاحاجي کواکبيان از جمله خانواده هاي متدين محله جهاديه شهر سمنان ، پس از احمد و محمود و ابوالقاسم و محمد، نام «مصطفي» را براي پنجمين فرزند پسر خود در اسفند ماه سال 1341 برگزيد و بدين گونه فضاي مذهبي خانواده مذکور، از همان دوران کودکي «مصطفي» را به فرهنگ اسلامي علاقه مند و آشنا ساخت.مصطفي دوره ابتدايي را در دبستان بوعلي سينا و مقطع راهنمايي را در مدرسه آيت الله کاشاني گذراند و ديپلم رياضي فيزيک خود را در سال 1359 در دبيرستان دکتر شريعتي سمنان اخذ نمود.وي در سال 1361 ازدواج کرد و هم اکنون صاحب دو فرزند به نام هاي فاطمه و مجيد مي باشد.
از تاسيس گروه دارالخمينيون تا مسووليت حزب جمهوري اسلامي استان سمنان
پرورش در خانواده مذهبي و کارگري مصطفي کواکبيان را به همراهي با مردم حق طلب آن روزگار در رويارويي با رژيم ستم شاهي فراخواند و علي رغم کمي سن در بسياري از حرکت هاي انقلابي نقش موثري ايفا نمود و هدايت و تنظيم شعارهاي انقلابي مردم را در اکثر تظاهرات ضد استبدادي شهر سمنان بر عهده داشت. او قبل از پيروزي انقلاب اسلامي 3 بار توسط عمال رژيم مستبد شاهنشاهي بازداشت شد و مورد ضرب و شتم زيادي قرار گرفت که البته به دليل کمي سن پرونده وي به دادگاه اطفال منتقل گرديده و مختومه اعلام گرديد.مصطفي کواکبيان پس از پيروزي شکوهمند ملت غيور ايران بر حکومت جبار پهلوي همگام با مردم انقلابي به عنوان مسوول انجمن اسلامي دبيرستان دکتر شريعتي سمنان، در راه تثبيت انقلاب و نظام اسلامي گام برداشت کما اينکه تاسيس تشکيلات «الخمينيون» که بسياري از اعضاي هسته اوليه آن به مقام رفيع شهادت نايل آمده اند (آن هم قبل از تشکيل سپاه، کميته و حزب) يکي ديگر از فعاليت هاي ايشان در همين راستا بوده است. مصطفي کواکبيان به دنبال کار تشکيلاتي در انجمن اسلامي دبيرستان شريعتي و گروه «الخمينيون» و با اعتقاد به ضرورت تشکل هاي اسلامي در طول سال هاي 1359 تا 1361 به عنوان قائم مقام دبير حزب جمهوري اسلامي در استان سمنان فعاليت هاي عمده و موثري در راستاي اهداف و آرمانهاي والاي انقلاب شکوهمند ملت ايران به رهبري حضرت امام خميني(ره) انجام داد.در خاطره بسياري از مردم ايران باقي است که حزب جمهوري اسلامي در اين دوران در معرض بيشترين حملات و تهمت هاي مخالفان انقلاب قرار داشت و شخصيت ارزشمندي همچون شهيد آيت الله دکتر بهشتي قدس سره در راس چنين تشکيلاتي سمبلي از مقاومت و سعه صدر بود. دکتر بهشتي آموزگاري بلند مرتبه و تاثيرگذار براي دوستداران انقلاب به شمار مي رفت که مصطفي کواکبيان افتخار تلمذ از خرمن عظيم آموزه هاي آن بزرگوار را در جريان کلاس هاي درس مواضع حزب داشت. دو خاطره در دست گرفتن عکس آيت ا... دکتر بهشتي در استاديوم تختي سمنان در مقابل سخنراني صدر با حضور بيش از ده هزار جمعيت و فرياد شعار «خميني بت شکن، بت جديد را بشکن» در حسينيه جماران در ملاقات با امام خميني (ره) در اذهان بسياري از شهروندان سمناني باقي است.
حضور مستمر در عرصه ايثارگري و جنگ تحميلي
حضور مکرر مصطفي کواکبيان در جبهه هاي ايثار و شهادت آن هم به فاصله 20 روز پس از شروع جنگ تحميلي در کنار خيل عظيم نيروهاي مردمي و شرکت در عمليات مختلف حتي در زمان تحصيل در دانشگاه نشان از همگامي ايشان با مردم حقيقت جوي ايران در راه حفظ استقلال کشور و حراست از دستاوردهاي انقلاب داشت. شهادت برادر بزرگوارشان «شهيد محمد کواکبيان»، برادر همسر ايشان «شهيد عباس يزدي فر» و بسياري از وابستگان نزديک و مجروح و جانباز شدن خود ايشان در عمليات فتح المبين از افتخاراتي است که در راستاي حفظ دستاوردهاي نظام اسلام نصيب وي گرديده است.
فراگيري تحصيلات عاليه دانشگاهي و حوزوي
مصطفي کواکبيان در سال 1361 در ادامه فعاليت هاي سياسي جامعه آن روز علاقه و تمايل دانشگاهي خود را به رشته علوم سياسي با انصراف از ادامه تحصيل در رشته هاي دندانپزشکي و علوم قضايي نشان داد و وارد دانشگاه امام صادق (ع) گرديد. وي در طول 7 سال تحصيلي در اين دانشگاه ، علاوه بر فراگيري علوم دانشگاهي ، بخشي از دروس حوزوي را نيز فراگرفت و اين دروس را تا پايان مرحله سطح نزد آيت الله سيدرضي شيرازي در مسجد شفا تهران به اتمام رساند و همواره مورد توجه اساتيد برجسته علوم حوزوي و دانشگاهي بود. وي در سال 1369 در مقطع دکتري در دانشگاه تربيت مدرس پذيرفته شد و در سال 1376 با راهنمايي و مشارکت اساتيدي همچون آيت الله عميد زنجاني ، مهندس ميرحسين موسوي و ... موفق به اخذ مدرک دکتري علوم سياسي با درجه عالي گرديد.
آشنايي با امور اداري و اجرايي
از ديگر افتخارات دکتر کواکبيان کسب تجربه از نخست وزير محبوب 8 سال حماسه دوران دفاع مقدس جناب مهندس ميرحسين موسوي بوده است. وي در سال 1367 وارد نخست وزيري شد و به عنوان معاون دفتر ارتباط نخست وزير با ائمه جمعه سراسر کشور مشغول به کار شد و در سال هاي 1368 تا 1370 در دفتر مهندس ميرحسين موسوي به عنوان کارشناس و مشاور سياسي دفتر ايشان نسبت به امور اداري و اجرايي کشور وقوف لازم و آشنايي کافي به دست آورد.
سفرهاي تبليغي به خارج از کشور
تسلط کامل دکتر کواکبيان بر زبان هاي عربي و انگليسي موجبات حضورش در کنفرانس هاي بين المللي و سفرهاي تبليغي به خارج از کشور را فراهم نمود. ايشان در سال 1363 از سوي دفتر مرکزي حزب جمهوري اسلامي به کشورهاي ايتاليا، سوريه و ليبي اعزام شد کما اين که در سال 1367 در دهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، عضو ستاد خارجي دهه فجر در زمان تصدي جناب آقاي خاتمي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در سال هاي 1365، 1366، 1370 و 1385 به حج مشرف گرديد: او در مراسم حج خونين سال 66 ضمن مصدوميت شديد در اثر حمله مزدوران آل سعود، از سوي نماينده حضرت امام(ره) و سرپرست حجاج ايراني، حجت الاسلام و المسلمين کروبي به عنوان بهترين مبلغ زباندان معرفي شد و طي مراسمي مورد تقدير قرار گرفت! دکتر کواکبيان همچنين در سال 1370 سرپرستي گروهي 25 نفره از اساتيد دانشگاهي و حوزوي و مبلغان را در سفر حج بر عهده داشت که اين گروه از برترين گروه هاي تبليغي در اين سال شناخته شد. شايان ذکر است مسافرت به لبنان، عراق، امارات متحده عربي، ترکيه، مالزي، هندوستان و ملاقات با برخي از مقامات کشورهاي مذکور از ديگر اقدامات دکتر کواکبيان بوده است.

سخنراني در کنگره هاي علمي و پژوهشي و تاسيس دانشگاه
تحقيق و پژوهش و نگارش يافته هاي علمي در زمينه هاي مختلف سياسي، اجتماعي و فرهنگي و ارائه آن در کنگره هاي علمي از برجسته ترين ويژگي هاي دکتر کواکبيان در طول سال هاي اخير بوده است. سرپرستي مرکز مطالعه و توسعه آموزش دانشگاه شاهد و عضويت در گروه سياست پژوهشگاه انديشه و مطالعات اسلامي و مسووليت کميته علمي سمينار راه هاي تامين و توسعه بينش سياسي نسل جوان ، رياست کميته انديشه سياسي در اسلام در دانشگاه علامه طباطبايي و ايراد ده ها سخنراني و ارائه مقاله در کنفرانس هاي مهم بين المللي و داخلي، نمونه اي از زندگي علمي ايشان بوده است.سخنراني و ارائه مقالاتي همچون «همبستگي دين و سياست از ديدگاه امام خميني(ره)»، «تاثير فرهنگ عاشورا بر انقلاب اسلامي از ديدگاه امام خميني (ره)»، «جنگ فقر و غنا از ديدگاه امام خميني (ره)»، «نقش تربيت در سياست از ديدگاه امام خميني(ره)»، «امام خميني(ره) و احياي تفکر ديني»، و امثال اينها در کنگره هاي بين المللي که از سوي موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) برگزار شده است و حاصل آن در کتاب هفت قطره از جاري زلال انديشه هاي امام خميني (ره) منتشر شده است، سخنراني در سمينار «دين و دموکراسي» که از سوي دانشگاه علوم پزشکي مازندران برپا شده بود، سخنراني تحت عنوان تاثير راي مردم در نهج البلاغه در کنگره امام علي (ع)، سخنراني در همايش «جمهوريت و انقلاب اسلامي» و ارائه مقاله در همايش «چيستي گفت وگوي تمدن ها» که از سوي سازمان مدارک فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شده بود، و شرکت در ميزدگردهاي سياسي صدا وسيما تحت عنوان «با انتخابات» (در سال 75)، «در گستره سياست» (در سالهاي 84 و 85 و 86) و بررسي حقوق بشر از ديدگاه اسلام (به زبان عربي در سال 78) از جمله فعاليت هاي علمي و پژوهشي ايشان بوده است که برخي از اين تلاش هاي علمي از سوي بزرگان و انديشمندان همچون آيت الله موسوي اردبيلي، آيت الله جوادي آملي و آيت ا... مهدوي کني مورد تقدير و تشويق قرار گرفته است. دکتر کواکبيان در بهمن 1373 در گردهمايي علمي ولايت فقيه که از سوي دبيرخانه مجلس خبرگان با حضور برخي فقها و اعضاي مجلس خبرگان در قم برگزار شده بود مباحث تحقيقي و علمي خويش را در کميسيون «انتخاب يا انتصاب» ارائه نمود که از سوي آيت الله اميني نائب رئيس مجلس خبرگان تقديرنامه و جوايزي دريافت داشته است. شايان ذکر است ده مقاله پژوهشي و علمي دکتر کواکبيان به صورت کتاب تحت عنوان «موانع مردم سالاري در ايران» در سال 1386 از سوي موسسه انتشاراتي پازينه چاپ و منتشر شده است.دکتر کواکبيان علاوه بر تربيت دانشجويان دوره دکتري و کارشناسي ارشد تاکنون هدايت، راهنمايي، مشاوره و داوري بيش از 50 پايان نامه را برعهده داشته است. وي در سال 1385 با جمعي از اساتيد دانشگاهي شهرستان سمنان موسسه آموزش عالي غيردولتي «فضيلت» را راه اندازي کرد که هم اکنون دانشگاه فضيلت با حدود 450 دانشجو در چهار رشته کارشناسي و کارداني مشغول تربيت دانشجويان است.کما اينکه ايشان هم اکنون دبيري مجمع موسسات آموزش عالي استان را بر عهده دارد.

حضور فعال در عرصه سياست و تاسيس حزب مردم سالاري
دکتر کواکبيان پس از حضور چشمگير در حزب جمهوري اسلامي در استان سمنان در سال هاي 59 و 60 و شاخه دانشجويي اين حزب در دفتر مرکزي تهران در سال هاي 62 و 63 در سال 1368 انجمن فارغ التحصيلان دانشگاه امام صادق (ع) را به همراه عدهاي از فارغ التحصيلان اين دانشگاه تاسيس نمود. اين انجمن با دبيري ايشان تا سال 1375 فعال بود.تجربه فعاليت تشکيلاتي از آغاز انقلاب و حضور مستمر در عرصه سياست و نقد و تامل در اين امور و نيز آشنايي ديرينه با شخص جناب آقاي خاتمي زمينه اي گرديد تا در مقطع دوم خرداد سال 76 همگام و همراه با اقبال گسترده ملت رشيد ايران به برنامه هاي اصلاحي ايشان دکتر کواکبيان نيز به اتفاق جمعي از دوستداران آقاي خاتمي مسووليت ستاد تبليغات انتخاباتي ايشان را در سطح استان سمنان بر عهده گيرد. نقش موثر و محوري ايشان درهماهنگي امور اين ستاد به خصوص در جريان سفرآقاي خاتمي به استان سمنان در 30 ارديبهشت ماه 1376 خاطره اي به ياد ماندني در اذهان مردم اين خطه کويري است.دکتر کواکبيان پس از حماسه دوم خرداد و پيروزي تفکر اصلاح طلب و قانون مدار علي رغم پيشنهادهاي متعدد از پذيرش هر گونه مسووليت اجرايي امتناع ورزيد و در جهت تحقق شعارهاي برخاسته از دوم خرداد باهمدلي و همراهي ياران خاتمي به تاسيس و ساماندهي تشکل مدافعين پيام دوم خرداد که اعضاي اوليه آن مجموعه اي از اعضاي ستادهاي سابق آقاي خاتمي در شهرهاي مختلف استان سمنان بودند. تشکل مذکور جزو اولين احزاب دوم خردادي بود که پروانه فعاليت و مجوز رسمي از کميسيون ماده 10 احزاب وزارت کشور دريافت نمود. تشکل مدافعين پيام دوم خرداد که در کنگره اول خويش نام حزب مردم سالاري را براي خود برگزيد، در راستاي حفظ دستاوردهاي گرانسنگ دوم خرداد با برپايي جلسات متعدد تفسير آيات سياسي قرآن کريم توسط دکتر کواکبيان ، سخنراني ها و ميزگردهاي سياسي با حضور شخصيت هاي ممتاز کشوري، برگزاري مراسم گراميداشت اولين و دومين سالگرد حماسه دوم خرداد و انتشار بيانيه ها و اعلام مواضع به موقع و صريح در خصوص وقايع روز جامعه، اولين قدم ها را در راه ايجاد فرهنگ تحزب و تکثرگرايي در شهر استان سمنان برداشته است. اين تشکل در انتخابات مجلس خبرگان رهبري با حمايت از مرحوم آيت ا... عالمي و در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاي اول با حمايت از نامزدهاي اصلاح طلب در سطح استان به طور گسترده و موثر وارد عمل شد و علي رغم محدوديت هاي عديده و بضاعت بسيار کم مالي و اجرايي همواره بر مردم شريف و معتقد به آرمان هاي انقلاب اسلامي و اصول اصلاح طلبانه متکي بوده و براي ايجاد جامعه اي چند صدايي و زنده و با نشاط تلاش جدي نموده است.دکتر کواکبيان با ورود و حضور پررنگ در حزب همبستگي ايران اسلامي، مراتب ترقي و پيشرفت را دراين حزب به سرعت پيمود و در سال 78 و در اولين کنگره سراسري حزب به عنوان عضو شوراي عالي و سپس از سوي شوراي عالي به عنوان عضو شوراي رهبري و معاون اجرايي دبير کل در سطح وسيع به کار سياسي پرداخته است و تلاش ويژهاي را به عنوان نماينده اين حزب در ستاد هماهنگي انتخاباتي جبهه دوم خرداد جهت ايجاد هماهنگي بين 18 گروه و حزب سياسي طرفدار آقاي خاتمي در انتخابات مجلس ششم به عمل آورده. شايان ذکر است حزب همبستگي ايران اسلامي به عنوان قويترين فراکسيون مجلس شوراي اسلامي طرح هاي زيادي را ارائه داد که در برخي از اين طرحها، دکتر کواکبيان نقش اساسي داشته است. رياست شوراي منطقه اي جبهه مشارکت ايران اسلامي در استان سمنان از بدو تاسيس تا سال 1378 از ديگر فعاليت هاي دکتر کواکبيان در عرصه سياست به شمار مي رود. تاسيس خانه احزاب ايران و عضويت در اولين شوراي مرکزي آن از جمله افتخارات کارنامه سياسي دبير کل حزب مردم سالاري مي باشد. حزبي که تاکنون به صورت منظم 6 کنگره را برگزار کرده است.
(منبع: سایت دکتر مصطفی کواکبیان)
...................................................................................................................................................
اما در انتخابات 22 خرداد به عنوان رئیس ستاد مؤتلفه مردمی میر حسین همواره حامی موسوی بود.مناظره ایشان با حمید رسایی و روح ا... حسینیان (از هواداران دیکتاتور بزرگ) بسیار با ارزش و قابل توجه است.صحبتهای ایشان در مخالفت با وزراء پیشنهادی قابل تأمل و درک والای دکتر است.
در حالی که اصلاحات به آقای کواکبیان افتخار میکند ما چه کردیم برایش؟ جز این است که در هر نوبت از جلسات پرسش و پاسخ دکتر باید شاهد خرابکاری های گله ای بسیجی باشیم؟ آدم از اینکه مشتی از افراد بی سواد که افتخارشان پوشیدن شلوار های خاکی و چفیه است( که بعد ازجنگ حرمتشان شکست) و کمتر ذره ای از دیانت و سیاست سر در نمی آورند و به نماینده شهرمان هتاکی میکنند به خدا آتش می گیرد. دکتر تو مارا ببخش . تو این جفاها را نبین.مطمئن باش تا انتها پشتت ایستاده ایم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر