۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

به سوی جنش سبز دانشجویی،بخش اول: دانشجویان و وزیر علوم جدید


















کاری از گروه تحلیلگران انقلاب سبز

به سوی جنش سبز دانشجویی


لینک دانلود به سوی جنش سبز دانشجویی!

بخش اول: دانشجویان و وزیر علوم جدید


در دولت نهم، تصدی وزارت علوم به آقای زاهدی سپرده شد. با توجه به کارنامه چهار ساله این وزارتخانه، میتوان گفت که عملکرد وی با سیاست های رئیس دولت نهم، به خوبی منطبق و هماهنگ بود. اما با این وجود، در دولت کودتا، وزارت علوم به کامران دانشجو سپرده شد؛ معاون سابق وزیر کشور، که سابقه فرهنگی و علمی چندان روشنی ندارد و بیشتر به عنوان یک چهره سیاسی شناخته میشود.
کامران دانشجو در رشته فنی و در انگلستان تحصیل کرده است، اما ظاهرا تحصیلات وی به دلیل عدم کفایت علمی و کسب نمرات پایین، نیمه تمام ماند. اما خود وی مدعی است که به خاطر فتوای آیت الله خمینی در مورد سلمان رشدی از انگلستان اخراج شده است. در حقیقت، دانشجو در دوره کارشناسی ارشد، و به خاطر کسب نکردن نمره قبولی از دانشگاه اخراج شد و زمانی که بحران سلمان رشدی روابط ایران و انگلستان را تیره کرد، وی چند ماه بود که از دانشگاه اخراج شده بود و در لندن سرگردان بود و دیر یا زود باید به ایران باز میگشت. اما در این حین، با صدور فتوای قتل رشدی، فرصت را غنیمت شمرد و به اتفاق چند تن از دوستان خود، دفتر انتشارات پنگوئن (ناشر کتاب رشدی) را به آتش کشید و پس از این کار از بریتانیا اخراج شد. وی خود را دارای مدرک دکترای هوا فضا میداند، اما حرف و حدیث در خصوص این مدرک و محل اخذ آن، بسیار است اما او با همین مدرک، به عنوان استاد در دانشگاه علم و صنعت استخدام شده است و یکی از اعضای حلقه علم و صنعت به شمار میرود که روابط شخصی و نزدیکی با رئیس دولت کودتا دارد. وی در زمان وزارت «دکتر» کردان به معاونت وزارت کشور رسید و در انتخابات 22 خرداد، رئیس ستاد انتخابات کشور بود. کامران دانشجو، اکنون به وزارت علوم دولت کودتا رسیده است و از این پس متولی امور کلیه دانشگاه های کشور، به شمار میرود. اما با توجه به وضعیت انتخابات اخیر، حساسیت هایی در مورد شخص وی وجود دارد، و انتصاب وی به وزارت علوم و تصدی مسئولیت آموزش عالی کشور، در شرایطی صورت میگیرد که جامعه تحصیل کرده و دانشگاهی کشور، نگاه مثبتی به او ندارند.

در هفته های پس از انتخابات، مقامات دولتی و سران نظام، اظهار نظر های مختلف و گاه متناقضی در مورد وقایع بعد از انتخابات به زبان آوردند اما به هر حال بسیاری از اعضای دولت و مقامات نظامی در مورد بروز یک فتنه یا بحران، هم عقیده بودند. از این نظر، دولت کودتا، در فضایی متشنج یا غیر معمول آغاز به کار میکند. معمولا هر دولتی در این شرایط به دنبال آرام کردن فضا و عبور دادن خود و جامعه از بحران است. اما دست کم در خصوص جامعه دانشگاهی، به نظر نمیرسد انتصاب کامران دانشجو به وزارت علوم، به آرام کردن یا حتی غیر سیاسی کردن فضای دانشگاهی کشور کمک کند. این در حالی است که رهبری، معتقد است دانشگاه ها باید به فعالیت های علمی و جنبش نرم افزاری اولویت دهند و با وجود حفظ هوشیاری سیاسی، بیش از حد درگیر مطالبات جناحی و سیاسی نشوند. در این شرایط، چرا شخصیتی کاملا سیاسی و مورد توجه، به وزارت علوم گماشته شده است؟ آیا انتصاب چنین شخصی به وزارت علوم موجب بروز اعتراض و تشنج در دانشگاه ها و فضاهای آموزشی کشور نخواهد شد؟
به لحاظ منطقی نمیتوان انتظار داشت که فضای دانشگاهی کشور، با وجود یک وزیر سیاسی در راس وزارت علوم، شرایط آرام و نرم افزاری مورد نظر مقام رهبری را سپری کند. اما به موازات این امر، شاهد حمایت بی قید و شرط رهبری از دولت کودتا هستیم و نمیتوانیم ادعا کنیم که انتصاب کامران دانشجو به وزارت علوم، نوعی دهن کجی یا عدم پیروی از سیاستهای رهبری بوده باشد. چراکه در این صورت، رهبری به مجلس فرمان نمیداد که به هیئت دولت رای اعتماد بدهد. همه به یاد دارند که یکی از تند ترین و شدید ترین مخالفتها با انتصاب کامران دانشجو به وزارت علوم، توسط نمایندگان اصولگرا صورت گرفته بود و اگر فرمان رهبری نبود، مطمئنا دانشجو به وزارت علوم نمی رسید. بنا براین به نظر میرسد با انتصاب عنصری سیاسی، مثل کامران دانشجو، بحران یا تنش موجود در جامعه، به دانشگاه انتقال می یابد. اما پرسشی عمیق همچنان ذهن را مشغول میکند: آیا برنامه یا نقشه ای طراحی شده است که بحران (تنش یا اعتراض) از عرصه عمومی و خیابانها به دانشگاه منتقل شود (و چرا؟) یا اینکه انتصاب کامران دانشجو، صرفا ناشی از بی تدبیری و یکی از اشتباهات دولت کودتا است؟

نظرات و پیشنهادات : ( دوستان رعایت بفرمائید ، این آدرس ایمیل فقط برای پیشنهادات در مرود موضوع مقاله میباشد و از ارسال ایمیل هایی با موضوعات دیگر خواهشمندیم خودداری کنید و برای این کار از ایمیل های دیگر گروه استفاده نمائید، با تشکر )
green.greenrevolution.grou
p@gmail.com

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر