۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

دستور رییس مجلس برای دریافت مستندات کروبی : نمایندگان به دیدار کروبی می روند!


علی لاریجانی رییس مجلس دستور داد تا کمیته پیگری حوادث اخیر درمجلس به دیدار کروبی بروند و مستندات وی را در تایید آنچه که در کهریزک روی داده است دریافت کنند . این تصمیم لاریجانی چند روز پس از آن اتخاذ شد که مهدی کروبی در نامهای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی از او خواست تا جلسهای با حضور سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری و دادستان کل کشورتشکیل دهد تا وی مستندات خود را مورد شکنجه و آزار جنسی بازداشت شدگان را ارائه دهد. قبل از این نامه نیز کمیته پیگیری بازداشت شدگان طی نامه ای به کروبی اعلام کرده بود که یک هفته فرصت دارد تا مستندات خود را به این کمیته ارائه کند . به دنبال این درخواست ها دیروز کاظم جلالی سخنگوی کمیته ویژه مجلس از دستور رییس مجلس برای دریافت مستندات کروبی خبر داد .
كاظم جلالي سخنگوي كميته ويژه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران پارلماني در واكنش به نامه اخير كروبي به هاشميرفسنجاني اظهار داشت: آقاي كروبي ميتوانند مستندات خود را به كميته ويژه مجلس ارائه دهند البته انتظار داشتيم كه ايشان تاكنون اين موارد را به ما ارائه داده باشد.
وي همچنين از درخواست برخي اعضاي كميته ويژه مجلس از لاريجاني خبر داد كه براساس آن رئيس مجلس از اين نمايندگان خواسته است تا طي ملاقاتي با مهدي كروبي، مستندات نامه اخير وي را دريافت كنند.
جلالي از فعاليت دو كميته حقيقتياب و ويژه مجلس ياد كرد و گفت: اميدواريم هرچه سريعتر گزارش كميته حقيقتياب در مورد حادثه كوي دانشگاه ارائه شود، گزارش كميته ويژه در مورد وضعيت بازداشتشدگان اخير نيز به زودي تقديم رئيس مجلس خواهد شد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين در پاسخ به سوالي كه به لزوم برخورد با متخلفان بازداشتگاه غيراستاندارد كهريزك اشاره داشت گفت: كميتهاي فرا قوهاي در دبيرخانه شوراي امنيت تشكيل شده كه تعدادي از نمايندگان مجلس عضو آن هستند و مسائل را در آنجا پيگيري ميكنند.
جلالي ابراز اميدواري كرد كه مقصران اصلي حوادث اخير شناسايي شده و با آنها برخورد شود.
اين نماينده مجلس تاكيد كرد:معتقديم كه در اين راستا نبايد تنها به ردههاي پايين توجه كرد و بايد با عاملان و مقصران اصلي در بازداشتگاهها در هر ردهاي كه هستند برخورد شود.
وي همچنين در پاسخ به اينكه چرا دادگاه متخلفان كهريزك همانند دادگاه متهمان اخير علني برگزار نميشود گفت: اين مسئله بستگي به نظر دستگاه قضايي دارد اما مهمترين كاري كه بايد انجام شود حفظ ساحت جمهوري اسلامي ايران است.
وي همچنين در پاسخ به سوالي كه به شكنجه برخي بازداشتشدگان اخير در بازداشتگاه كهريزك اشاره داشت گفت: براساس بررسيهاي ما بازداشتگاه كهريزك، بازداشتگاه خاصي براي نگهداري اراذل اوباش خطرناك بود و حقيقتا جايگاه بازداشتشدگان اخير، چنين بازداشتگاهي نبوده است و حوادث به وجود آمده در كهريزك به هيچوجه قابل دفاع نيست و همه به ويژه مقام معظم رهبري در برخورد با متخلفان آن تاكيد داشته و دستورات لازم را داده است. نماينده شاهرود در پاسخ به سوالي كه ميپرسيد آيا بازداشتگاه پاسارگاد زير نظر سپاه است و نمايندگان امكان بازديد از آن را دارند يا نه گفت: بنده هيچ اطلاعي در مورد بازداشتگاه پاسارگاد ندارم اما اگر اين بازداشتگاه زيرمجموعه سپاه باشد، منعي براي بازديد نمايندگان از آن وجود ندارد كما اينكه بازداشتگاههايي كه تاكنون از آنها بازديد كردهايم، زير نظر دستگاههاي مختلف بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر