۱۳۸۸ مرداد ۳۱, شنبه

گزيده سرمقاله روزنامههاي صبح امروز


گزيده سرمقاله روزنامههاي صبح امروز
كيهان
«اتاق شيشهاي» عنوان يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حسام الدين برومند است كه در آن ميخوانيد:
در شرايطي كه تمام روزنههاي طرح به اصطلاح صلح خاورميانه مسدود شده و اساساً موضوع صلح منتفي است، آمريكاييها طي هفتههاي گذشته به كرات بحث سازش ميان فلسطينيها و صهيونيستها را به ميان كشيده اند و به موازات آن پروژه عادي سازي روابط اعراب و اسرائيل را پيگيري مي نمايند.
مقارن با اين فضا و در حالي كه در همين ايام اخير رسانههاي غربي و برخي مطبوعات عربي ـ از جمله روزنامه اماراتي البيان ـ از جزئيات بسته پيشنهادي به اصطلاح صلح اوباما براي منطقه خاورميانه پرده برداشته اند، رئيس جمهور آمريكا نيز در ديدار با «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر از ارايه طرح خود براي تحقق «صلح در منطقه»! در سپتامبر و در زمان برگزاري اجلاس ساليانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد خبر داد.


آفتاب يزد
«آقاي احمدينژاد مبادا فراموش كنيد!» عنوان سرمقاله روزنامه آفتاب يزد است كه در آن ميخوانيد:
ظاهراً رسانه ملي تصميم دارد همچنان براي آقاي احمدينژاد سنگتمام بگذارد. برنامه دوشب قبل را ميتوان تنها در همين راستا و به منظور ايجاد نوعي فشار بر مجلس براي دادن راي اعتماد به وزيراني دانست كه در شرايط عادي، احتمال رايآوري آنها ضعيف است. ظاهراً همه بايد به اين وضعيت عادت كنند زيرا احمدينژاد اصرار فراوان بر استفاده حداكثري از اختيارات و امكانات موجود دارد و رسانهاي هم كه نام ملي بر آن گذاشتهاند معتقد است با واگذاري نامحدود وقت خود به رئيس دولت، «ملي» بودن را به نمايش خواهد گذاشت. پس بهتر است با عبور از كنار اين موضوع مهم اما لاعلاج، به بررسي گفتگوي يكطرفه اخير در تلويزيون پرداخت.


رسالت
«گزينه دوم» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم مهدي فضائلي است كه در آن ميخوانيد:
انتخاب وزرا از مهمترين مسئوليتهاي رئيس جمهور است چرا که سکان اداره کشور در حوزههاي مختلف اجرايي از اقتصاد گرفته تا امنيت واز آموزش و فرهنگ گرفته تا صنعت و کشاورزي به عهده وزيراني است که تعيين آ نها به عهده رئيس جمهور است.
طبق اصول مختلف قانون اساسي از جمله اصل يک صد و سي و چهارم “رياست”، هيأت وزيران، نظارت بر هيأت وزيران و هماهنگ ساختن هيأت وزيران به عهده رئيس جمهور است. لذا هم بر اساس قانون اساسي و هم به اقتضاي منطق و عقل بايد رئيس جمهور را نه تنها در انتخاب همکارانش محق دانست بلکه او را حمايت و پشتيباني کرد تا سريعتر همکاران خود را تعيين و چرخهاي اجرايي کشور را به حرکت در آورد تا در خدمت رساني به آحاد جامعه وقفه اي ايجاد نشود.


اعتماد
«هم انديشي صبورانه» عنوان يادداشت روز روزنامه اعتماد به قلم احمد پرويز است كه در آن ميخوانيد:
غالباً انسانها تمايل دارند با يکديگر بخندند و آنچه بيش از هر چيز نفرت زاست، خنديدن به ديگري است و انسانها از اينکه بدانها بخندند، بيزارند. خنديدن عده يي بر عده يي ديگر به رغم ناپسند بودن، مي تواند في نفسه گوياي نيت شوم ايشان باشد ليکن به کار گيري اسبابي که عموميتي ملي داشته و حرمتي فراگير برشمرده مي شود در ايجاد خنده عده يي بر عده ديگر را به راستي نمي توان حتي باور کرد.که يگانه کارکرد سياست ورزي در عالم هستي است البته هر چند نه مقبول و بلکه حتي مذموم. امروزه جلسات محاکمات يقيناً ناقض بسياري از قوانين مصرحه اين مرز و بوم است. به نقصانها يک به يک بايد پرداخت که اگر جلوه آيين داددهي در منظر عموم به اين نحو شکل گيرد و جهانيان را به اين نحو با آيين دادخواهي خود آشنا کنيم، حقاً به خسراني عظيم ره پيموده ايم و جلب اعتماد بر نظام قضايي خود را به يقين بدين نحو تاکنون بر باد داده ايم.ليکن بايد امروز باب سخن با رياست محترم و جديد قوه قضائيه گشود که در تازه ترين سخنان خود در مراسم معارفه شان فرموده اند...


جمهوري اسلامي
«براي حفاظت از ميراث امام خميني» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن ميخوانيد:
ماه مبارك رمضان اگر مبارك است براي اينست كه بركت آن در زندگي اجتماعي مردم كاملا ملموس باشد. زندگي اجتماعي ما اكنون تحت الشعاع مشاجرات سياسي است و در معرض آسيبهاي شديد قرار دارد. ادامه اين وضعيت به نفع كشور و به مصلحت ملت نيست . از معنويت ماه مبارك رمضان بايد براي پايان دادن به اين وضعيت و خارج ساختن مباحث از مسير انحرافي و هدايت نمودن آن به مسير صحيح استفاده شود.
برجسته شدن بعضي مقاطع زماني توسط دين و تاكيد بر تلاش بيشتر جهت تقرب به خدا در چنين مقاطعي فقط براي بهره برداريهاي فردي نيست بلكه خاصيت اصلي آن بايد بهره برداريهاي اجتماعي باشد و جامعه ما امروز بشدت نيازمند بهره برداري اجتماعي از ماه مبارك رمضان است.


ابتكار
«احمدي نژاد و مسئله چرخش نخبگان» عنوان سرمقاله روزنامه ابتكار به قلم محمد علي وکيلي است كه در آن ميخوانيد:
بعد از انتخابات رياست جمهوري موضوع ترکيب کابينه آينده مهمترين مسئله بوده است اما با توجه به اينکه پيروز 22 خرداد 88 دکتر احمدي نژاد بوده و اينکه دولت دهم دولت دوم ايشان مي باشد انتظار "تغييرات" گسترده درترکيب وجود نداشت اما احمدي نژاد اين بار هم همگان را بهت زده کرد و کار خلاف معمول انجام داد و ترکيب کابينه اش را با تغييرات حداکثري اعلام داشت. نوع نگاه و توجهات ايشان در ويژگيهاي افراد جديد شنيدني بود مثلا در ويژگي خانم سوسن کشاورز وزير پيشنهادي آموزش و پرورش آوردند که چون وزارت آموزش و پرورش رسالتي انساني و تربيتي دارد و آقاي علي احمدي بيشتر به ساختارها توجه داشتند اما خانم کشاورز نگاه تربيتي دارند و جنس زن تربيت کننده است بنابراين ايشان انتخاب شد در حاليکه براي توجيه اينکه چرا خانم جوادي جايش را در محيط زيست به يک مرد خواهد داد فرمودند چون در آنجا نياز به نگاه ساختاري داريم مجبور مي شويم مرد انتخاب نمائيم.


دنياي اقتصاد
«برنامهريزي اقتصادي و سياستگذاري اقتصادي با يک تذکر» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم دكتراصغر شاهمرادي است كه در آن ميخوانيد:
به باور بسياري، برنامه و برنامهريزي از ملزومات اوليه و شايد بديهي براي رسيدن به اهداف در زندگي فردي و اجتماعي است.
البته اين تلقي ميتواند برداشتي معطوف به تجربه بوده و عاري از حقيقت نباشد؛ ولي بايد متذکر شد که تعريف درست و دقيق از مفهوم برنامهريزي خصوصا در مباحث اجتماعي حائز اهميت است و ميتواند اذهان را از غلتيدن در وادي خطا باز دارد.


سرمايه
«مبارزه با فساد اقتصادي از شعار تا عمل» عنوان سرمقاله روزنامه سرمايه به قلم عزت الله يوسفيان ملا است كه در آن ميخوانيد:
با توجه به شعارهايي که دولت نهم و دهم در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي و رانت خواري در زمان انتخابات رياست جمهوري و پس از آن داده است، مردم اين انتظار را از مسوولان امر دارند که دولت و در راس آن ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، تلاش بيشتري به خرج دهند تا با وصول مطالباتي که متعلق به آحاد ملت ايران و جزء اموال عمومي است و سرمايه گذاري آن در بخشهاي مولد و کارآفرين، حجم عظيمي از سرمايههاي کشور را که در حال حاضر در دست افراد معدودي است به مسير اصلي خود بازگردانند و موجب رشد توليد شوند.

اين سرمايهها بايد در تاسيس صنايع جديد و رشد و شکوفايي و توسعه کشور به کار گرفته شود ليکن نه تنها عاملي براي توسعه کشور نشده بلکه به وسيله اي براي افزايش تورم تبديل شد، رشد فقر، توسعه رانت خواري، توسعه مال اندوزي عده اي معدود و به مخاطره افتادن صنايع و توليدات کشور تبديل شد؛ سرمايههايي که مي توانست با کارآفريني و رشد و توسعه توليدات داخلي موجبات کاهش نرخ بيکاري، افزايش صادرات و کاهش وابستگي به نفت را فراهم ساخته و از وابستگيهاي کشور به بيگانگان بکاهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر