۱۳۸۸ شهریور ۱, یکشنبه

هاشمی رفسنجانی در یک تغییر موضع آشکار، همگان را به پیروی از رهبر جمهوری اسلامی فراخواند














اکبر هاشمی رفسنجانی روز شنبه ۳۱ مرداد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد که «در پرتو معنویت ماه رمضان، برای حفظ، تقویت و انسجام وحدت و وفاق جامعه بهره برداری کامل انجام شود».

آقای هاشمی در نخستین حمایت آشکار از آیت الله خامنه ای از زمان انتخابات ریاست جمهوری، اتحاد و همدلی میان مسئولان و مردم را لازمه عبور کشور از بحران داخلی و مقابله با «مشکلات و اوضاع خارجی» دانست و بر در پیش گرفتن اقدام «باتدبیر، اصولی و صحیح» تأکید کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس مجلس خبرگان، سپس همگان را به رعایت «دستورات و رهنمودهای» رهبر جمهوری اسلامی دعوت کرد و خواستار«ایجاد شرایط مناسب برای عمل و پایبندی فراجناحی به قانون اساسی، برخورد با قانون شکنان، جایگزین کردن فضای عقلایی به جای فضای هیجانی و احساسی، ایجاد فضای آزاد نقادی و پاسخگویی مناسب و قانونی به نقدهای منصفانه» شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی گفت:« هرکس در هر مقامی باید خود را ملزم به رعایت دستورات رهبری بداند و صاحبان تریبون و صاحب نفوذان و رسانه ها از دامن زدن به تفرقه و تیترسازی های جنجالی خودداری کنند و در جهت ایجاد وحدت و وفاق جامعه راه باز کنند».

اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی تمامی افراد و گروه های سیاسی را برای برون رفت از بحران داخلی و مقابله با اوضاع و مشکلات خارجی به اطاعت و پیروی از فرامین رهبر نظام جمهوری اسلامی فرامی خواند که در نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۶ تیر، با اشاره به حضور انبوه مردم در انتخابات گفته بود« هدف مقدس ما بازگرداندن اعتمادی است که مردم را وارد میدان کرد». او در همان خطبه همچنین به نقل از آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی گفت «اگر مردم راضی نباشند حکومت غیر ممکن است».

آقای هاشمی رفسنجانی از همگان خواست که در چارچوب قانون حرکت کنند و مقصود خود را از «همه»، «نظام، دولت، مجلس، نیروهای امنیتی و انتظامی و مردم یعنی معترضین» توصیف کرد.

هاشمی رفسنجانی در این سخنان خواستار آزادی فوری زندانیان بازداشت شده در جریان تظاهرات مردمی شده و هشدار داده بود که «نگذاریم به خاطر زندانی بودن عده ای، دشمنان ما را شماتت کنند». او همچنین خواستار «همدردی و دلجویی از آسیب دیدگان» شد.

نماز جمعه ۲۶ تیر تهران به امات اکبر هاشمی رفسنجانی در حالی برگزار شد که جمعیت انبوهی که گفته شد اغلب حامیان میرحسین موسوی و معترضان به نتایج انتخابات بودند، در محل اقامه نماز جمعه و خیابان های اطراف آن حاضر شدند.

به گفته شاهدان و بنابه فیلم هایی که از این نماز جمعه بر شبکه اینترنت قرار گرفت، در جریان ایراد خطبه نماز و پس از آن حامیان میرحسین موسوی شعارهایی از جمه «هاشمی سکوت کنی، خائنی»،« هاشمی باغیرت، حمایت، حمایت» و «سهراب ما نمرده، این دولته که مرده» سردادند.
نماز جمعه ۲۶ تیر از آن رو مهم بود که معترضان به نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری آن را به مکانی برای گردهم آیی خود تبدیل کردند و میرحسین موسوی نامزدی که خود را پیروز انتخابات می داند و مهدی کروبی که دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد را به رسمیت نشناخته، از پیش اعلام کرده بودند که در این نماز جمعه شرکت می کنند.


اکبر هاشمی رفسنجانی در آستانه برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد، در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد شدید از اظهارات محمود احمدی نژاد در مناظره های تلویزیونی خود، از آیت الله خامنه ای خواسته بود که برای «نجات کشور» انتخابات ریاست جمهوری سالم برگزار شود.

او در نماز جمعه ۲۶ تیر خواستار ایجاد شرایطی شده بود که همگان بتوانند حرفشان را بزنند بخصوص در صدا و سیما.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و رئیس مجلس خبرگان پس از برگزاری انتخابات و رویدادهای خونین و مرگبار، بیشتر سکوت اختیار کرده بود و در یکی از معدود موارد موضع گیری خود در دیدار با برخی خانواده های بازداشت شدگان انتخاباتی تصریح کرد که «هیچ وجدان بیداری» از وضع به وجود آمده راضی نیست.

http://www.voanews.com/persian/2009-08-22-voa11.cfm

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر